En produkt som inte säljer sig själv är skit. De saker som telefonförsäljare försöker lura på oss är varken gratis eller säljer sig själva. Hur ofta ringer t.ex. BMW och vill erbjuda dig gratis uppgradring av din bil? Eller Komplett.se och erbjuder fri CPU uppgradering om du bara blir medlem hos dem?

Det finns bara två saker att svara telefonförsäljarna som försöker lura på dig skit:

  • Ett direkt: “Nej, jag är inte intresserad”. Lägg på luren.
  • Driv med dem ett tag och försök ta upp så mycket som möjligt av deras tid. Men säg aldrig ja! Inte ens om det är “gratis”. Även om de påstår att ni kan avsluta inom 14 dagar utan kostnad.

Jag har ofta sagt nej direkt, men råkade stressad och dum säga ja i fredags till ett par s.k. gratis kalsonger. Självklart går det inte att få tag på företaget för att kunna säga upp avtalet innan det hunnit börja skicka paket som kostar pengar. Det här blufföretaget ska inte få en enda krona av mig. Om de vågar visa sig hos Kronofogden, då möts vi där.

Nu har jag bestämt mig för att driva lite med de som ringer. Även om säljarna är ärliga, så representerar de företag som är skit och som försöker sälja skit. Skit ska skit ha! Har lite bra fraser och svar på lager. Vad tror ni om dessa:

  1. Försäljaren: “Hej, vi vill erbjuda dig som bor i lgh billigare el.”
    Svar: “Attans, jag som lade ut drygt 50.000kr förra månaden och köpte en begagnad oljepanna på Blocket.se.”
  2. Försäljaren: “Hej, vi vill erbjuda dig en gratis tandborste.”
    Svar: “Ni kan inte istället erbjuda mig en gratis fil, jag har nämligen trätänder.”
  3. Försäljaren: “Hej, vi vill erbjuda dig gratis kalsonger.”
    Svar: “Vad ska jag med de till? Jag är yrkesmilitär och därför alltid ‘going commando’. Funkar era kallingar då?”
  4. Försäljaren: “Hej, vi vill erbjuda dig gratis ekonomiskrådgivning.”
    Svar: “Det är redan löst. Jag fick besök av Björnligan förra veckan. De tömde hela mitt kassavalv.”

Leave a Comment